RAIDETRAKTORI BREUER-LOKOMOTOR VL "KISKO-KALLE"
Museon kalustoa
Muutamat teollisuuslaitokset sekä Valtionrautatiet hankkivat Saksasta raidetraktoreita ratapihojensa kevyeen vaihtotyöhön 1920-luvulta alkaen. Sittemmin 1950-luvulla Valtionrautatiet hankki Oy Tampella Ab:ltä Suomessa lisenssillä valmistettuja raidetraktoreita, jotka saivat tyyppimerkinnän Lko-KK, vuodesta 1970 alkaen Trr. "Kisko-Kalle" oli Tampellan käyttämä tuotenimi, jota käytettiin mainittujen tyyppimerkintöjen ohella myös Valtionrautateillä. Veturimuseon raidetraktori on alkuperäinen saksalainen ja se on ollut käytössä Lännen Tehtaat Oy:llä Kauttualla.
Teknisiä tietoja
Valmistaja Breuer Werke G.m.b.H., (3075/1953)
Pyörästöjärjestys B (0-4-0)
Paino työkunnossa 5,8 t
Kokonaispituus 2,8 m
Moottori Klöckner-Humboldt-Deutz A6L 514, teho 75 hv
Suurin nopeus 25 km/h