Panssariseminaarin kalustoesittely 1.2.2020

Neuvostoliittolaisvalmisteinen PT-76-tiedustelupanssarivaunu on nykyisin museokäytössä. Valmistusmaassaan mm. maihinnousujen tulitukivaunuksi suunniteltu 76 mm:n tykillä varustettu vaunu palveli Suomessa lähinnä tiedustelupanssarivaununa ja käyttöaikansa lopulla myös väylätorjunnassa rannikkoalueella. Vaunuja oli Suomessa käytössä vuosina 1964-1994 kaikkiaan 12 kpl.
Neuvostoliittolaisvalmisteinen PT-76-tiedustelupanssarivaunu on nykyisin museokäytössä. Valmistusmaassaan mm. maihinnousujen tulitukivaunuksi suunniteltu 76 mm:n tykillä varustettu vaunu palveli Suomessa lähinnä tiedustelupanssarivaununa ja käyttöaikansa lopulla myös väylätorjunnassa rannikkoalueella. Vaunuja oli Suomessa käytössä vuosina 1964-1994 kaikkiaan 12 kpl.
Kun PT-76-vaunujen operatiivinen käyttö loppui vuonna 1994, kahdeksan vaunua muutettiin PT-A-ajokoulutusvaunuiksi poistamalla tykki ja ammustelineet sekä asentamalla tykin aukkoon ikkuna ja sisälle penkki toista harjoittelevaa miehistöä varten. Vaunua käytettiin BTR-50-kuljetuspanssarivaunujen pohjalle kehitettyjen viestipanssarivaunujen ajokoulutuksessa.
Kun PT-76-vaunujen operatiivinen käyttö loppui vuonna 1994, kahdeksan vaunua muutettiin PT-A-ajokoulutusvaunuiksi poistamalla tykki ja ammustelineet sekä asentamalla tykin aukkoon ikkuna ja sisälle penkki toista harjoittelevaa miehistöä varten. Vaunua käytettiin BTR-50-kuljetuspanssarivaunujen pohjalle kehitettyjen viestipanssarivaunujen ajokoulutuksessa.
Myös neuvostoliittolaisvalmisteinen BTR-50PK-kuljetuspanssarivaunu on nykyisin museovaunu. Vaunutyyppi toimi Suomessa pääasiassa panssarijääkärien kuljetus- ja taisteluvälineenä. Ensimmäiset 15 vaunua tulivat maahamme vuonna 1963. Vaunuja ostettiin myöhemmin lisää siten, että vuodesta 1968 alkaen niitä oli yhteensä 60 kpl. Niitä myös modifioitiin  eri käyttötarkoituksiin, joista erilaiset viestipanssarivaunut jäivät pitkäikäisimmiksi. Näyttelyvaunusta puuttuu aseistus eli kannella ollut 7,62 mm:n kevyt konekivääri.
Myös neuvostoliittolaisvalmisteinen BTR-50PK-kuljetuspanssarivaunu on nykyisin museovaunu. Vaunutyyppi toimi Suomessa pääasiassa panssarijääkärien kuljetus- ja taisteluvälineenä. Ensimmäiset 15 vaunua tulivat maahamme vuonna 1963. Vaunuja ostettiin myöhemmin lisää siten, että vuodesta 1968 alkaen niitä oli yhteensä 60 kpl. Niitä myös modifioitiin eri käyttötarkoituksiin, joista erilaiset viestipanssarivaunut jäivät pitkäikäisimmiksi. Näyttelyvaunusta puuttuu aseistus eli kannella ollut 7,62 mm:n kevyt konekivääri.
BTR-50PUM oli ensimmäisen BTR-50-pohjaisen viestipanssarivaunun, BTR-50PU:n, modernisoitu versio, jonka ensimmäinen prototyyppi valmistui vuonna 1985. Siinä oli lisäpanssarointi ja uudemmat neuvostoliittolaisvalmisteiset, jotka vastasivat pyöräalustaiseen BTR-60-panssariajoneuvoon pohjautuneen R-145BM-viestivaunun radiokalustoa. Vuonna 1993 HF-alueen R-130-radio ja sen kantta kiertänyt AZI-putkiantenni poistettiin tarpeettomina.  Taustalla edelleen modernisoitu malli BTR-50PUM1, jossa oli länsimainen viestikalusto ja omasuoja-aseena 12,7 mm:n NSV-ilmatorjuntakonekivääri.
BTR-50PUM oli ensimmäisen BTR-50-pohjaisen viestipanssarivaunun, BTR-50PU:n, modernisoitu versio, jonka ensimmäinen prototyyppi valmistui vuonna 1985. Siinä oli lisäpanssarointi ja uudemmat neuvostoliittolaisvalmisteiset, jotka vastasivat pyöräalustaiseen BTR-60-panssariajoneuvoon pohjautuneen R-145BM-viestivaunun radiokalustoa. Vuonna 1993 HF-alueen R-130-radio ja sen kantta kiertänyt AZI-putkiantenni poistettiin tarpeettomina. Taustalla edelleen modernisoitu malli BTR-50PUM1, jossa oli länsimainen viestikalusto ja omasuoja-aseena 12,7 mm:n NSV-ilmatorjuntakonekivääri.
BTR-50-YVI-sarjan viestipanssarivaunuja oli viestilaitteidensa puolesta kaikkiaan viittä eri versiota. Yksi niistä oli esikuntakäyttöön tarkoitettu, runsaasti varusteltu, BTR-50-YVI-EK.
BTR-50-YVI-sarjan viestipanssarivaunuja oli viestilaitteidensa puolesta kaikkiaan viittä eri versiota. Yksi niistä oli esikuntakäyttöön tarkoitettu, runsaasti varusteltu, BTR-50-YVI-EK.
Leopard 1 ARV -evakuointipanssarivaunu edusti kalustonäyttelyn uusinta antia.
Leopard 1 ARV -evakuointipanssarivaunu edusti kalustonäyttelyn uusinta antia.

Sulje ikkuna